BKR-registratie

Het verwijderen van een kredietregistratie bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) kan niet. De stichting heeft extra maatregelen genomen om te voorkomen dat kredietregistraties onterecht verwijderd kunnen worden.
BKR gaat kredietverstrekkers die beweren wel een registratie te kunnen verwijderen harder aanpakken, zo kondigt de stichting dinsdag aan. BKR registreert onder meer leningen van consumenten.

Volgens BKR betalen veel consumenten in Nederland onterecht veel geld aan bedrijven die claimen de registratie te kunnen verwijderen.Geldverstrekkers worden door zulke partijen juridisch en op andere manieren onder druk gezet om terechte kredietregistraties te verwijderen.

Dit werd onlangs ook nog duidelijk in een uitzending van consumentenprogramma Radar. ”Concrete informatie wegpoetsen is geschiedvervalsing, waarvan consumenten uiteindelijk de dupe worden”, aldus bestuurder Peter van den Bosch van BKR. Bovendien moeten ook geldverstrekkers zich op betrouwbare informatie kunnen baseren als zij een krediet of hypotheek aan een klant verstrekken.

BKR gaat scherper toezien op wijzigingen en zal de samenwerking met bedrijven die de regels moedwillig overtreden staken. Geldverstrekkers moeten daarnaast bij het aanpassen van een registratie dit vanaf 1 februari schriftelijk toelichten.

Consumenten die het niet eens zijn met hun kredietregistratie kunnen contact opnemen met hun kredietverstrekker. Als dit geen oplossing biedt, kunnen ze naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen.